Från slottet Maisons till Versailles, från renaissansarkitektur till klassicism.

 

Från slottet Maisons till Versailles.
Från renaissansarkitektur till klassicism.

Många kopplar klassicismens arkitektur till 1700-talet.
Begynnelsen av klassicism i arkitektur märks redan under 1600-talet i Frankrike.
Det är mycket tydligt att den franska arkitekturen har påverkat arkitekturen i Sverige under 1700 talet.

 

Arkitekterna Francois Mansart (1598-1666), Louis Le Vau (1612-1670) och Jacques Bougier (†1632) tillhör de främsta föregångarna och innovatörerna.
Inflytandet av dessa arkitekter och deras nytänkande kommer att påverka bebyggelsen av Versailles.

 

Château de Maisons: Klassiscism - det första mästerverket

Château_de_Maisons-Laffitte

Slottet som också kallas Château de Maisons- Laffite, i Yvelines, är det första praktfulla exemplet av hög klassicism.

Arkitekten var den store François Mansart och slottet byggdes mellan 1634 och 1646. Det är byggt i sten, pierres blondes de Chantilly.

Egendomen ägdes av familjen de Longueil redan år 1602.
Louis den XIV och Anne d'Autriche invigde slottet år 1646.

 

Efter att ha ägts av olika familjer, köper den rike finansmannen Jacques Laffite slottet år 1818. Utan hänsyn till historien lät han riva de gamla stallen och annexen för att bygga ett bostadsområde runt slottet. Slottet övergavs år 1882 och hotade att förfalla.

 

Franska staten köper det år 1905 och restaurerar hela byggnaden.

Slottet har idag tappat sitt perspektiv på grund av att egendomen har styckats, men själva slottet har fått tillbaka sin glans.

Château de Cheverny: Klassiscism i filigram

Cheverny

Det andra strålande exemplet av klassicism ligger i Loiredalen i Cheverny, Loir et Cher.

Arkitekten var Jacques Bougier, han kom från staden Blois i närheten.

Slottet byggdes mellan 1626 och 1635. Det är byggt i en lokal sten, la pierre de Bourrée, som har egenskapen att den blir med tiden ljusare och hårdare.

Egendomen tillhör samma familj sedan 1400 talet: Familjen Hurault de Vibraye som också härstammar från Blois. Slottet är fortfarande bebott men går att besöka. Byggnaden har behållit sitt ursprungliga utseende, sin inredning och sin park.

Cheverny har varit inspirationskälla för den belgiska tecknaren Hergé, skapare av Tintin. I Hergés tecknade böcker är Cheverny slottet de Moulinsart där kapten Haddoks förfäder levde.

 

Slottets museum presenterar en permanent utställning av Tintin och hans skapare.

 

Vaux-le-Vicomte: Spegel av en omåttlig ambition.

Vaux-le-Vicomte

Slottet ligger i en 70 hektar stor park i Seine et Marne. Sammanlagt är egendomen 500 hektar.

Året är 1641 när Nicolas Fouquet, Louis XIVs finansminister, skaffar egendomen Vaux le Vicomte.

Bygget av slottet börjar 1656, Nicolas Fouquet väljer som arkitekt Louis Le Vau.
För att rita trädgårdarna anlitar han Charles Le Nôtre och som dekoratör André Le Brun.

Målet är att överträffa alla andra slott. Byggnadsmaterialen blir la pierre de Creil, en kalksten, och sandsten. Vaux le Vicomte blir förebild för Versailles.

 

Sommaren 1661 när slottet är färdigbyggt ordnar Nicolas Fouquet en stor fest och bjuder kungen.

Den 5 september 1661 faller Nicolas Fouquet i onåd och bli arresterad. Han dör i fängelset Pignols 1680.

Mycket av dekorationen och inredningsmaterialen från Vaux-le-Vicomte kan man idag beskåda i Versailles.

 

Vaux-Le-Vicomte är idag ett privat slott med fantastiska trädgårdar.

 

Versailles, metafor av absolutism, Kungens slott:

Versailles_Palace

 Versailles är snarare en stad i staden än bara ett slott. Den sammantagna arkitekturen i Versailles är svåröverträffad. Versailles påminner om en hägring i tiden.

 

Personligen upplever jag Versailles som en helhet som består av olika delar som kompletterar varandra. Huvudbyggnaden med det gamla slottet, dess annex, Grand Trianon, Petit Trianon och Drottningens by, inbäddade i en enorm park med trädgårdar. Det stora stallet, ritat av Jules Hardouin Mansart, brorson till François Mansart, orangeriet, stora och lilla kanalen och mer... Idag är Versailles 815 hektar, före revolutionen var ytan 8000 hektar !

Horisontens Triumf:

Ludvig XIV bestämde att låta bygga takterraser, och valde ett horisontellt perpektiv för byggnaderna i Versailles. Det nya slottet föreställer ett italienskt palats.
Det är den största skillnaden mot de tre andra slotten jag har berättat om.

Man kan läsa mycket om Versailles. Ämnet är mycket väl dokumenterat.

Den starkaste minnet jag har av Versailles kommer från Petit Trianon.
Det är många år sedan, jag hann se den innan den skulle stängas för restaurering. Miljön var gripande ! Att kunna uppleva byggnaden ungefär som den såg ut när Marie-Antoinette levde är för mig oförglömligt!

Pöbeln kom aldrig till Petit Trianon, byggnaden och dess inredningen blev skonad. Istället blev inredningen och möblerna sålda på aktion år 1793. Sedan somnade byggnaden, den var stängd i många år.

Kejsarinnan Eugénie lät mellan 1860 och 1870 återskapa inredningen som den såg ut när Marie-Antoinette levde i Petit Trianon.

Idag kan man se byggnaden helt restaurerad, och trädgårdarna har fått tillbaka sin prakt.
Efter restaureringen har den Kungliga Operan i Versailles fått tillbaka sin glans och där finns återigen möjligheten att se barockdans.

Petit_Trianon_Façade_ouest

Marie-Claude Finnved